SIMCA 1000
Kaskraker
In de zestiger jaren had Simca een kaskraker in huis: de Simca 1000, een kleine en wendbare wagen. In de sportuitvoering Rallye 1000 was het een onverslaanbare rallywagen.
Doorstart
Op 10 mei 1978 nam PSA (moederbedrijf van Peugeot en Citroën) Chrysler France over voor 1 dollar. Het merk Simca werd op 1 januari 1980 omgedoopt naar Talbot. Dit was een oude merknaam, die zowel in Frankrijk genade vond, als in het Verenigd Koninkrijk, waar Sunbeam werd geproduceerd, een ander voormalig Chrysler-merk dat ooit met Talbot was gefuseerd.
Ondergang
Twee ontwikkelingen deden Simca/Talbot tenslotte de das om. De inmiddels geproduceerde opvolger van de Simca 1000, de Talbot Samba, was een rechtstreekse kopie van de Peugeot 104. Bovendien had de ontwikkeling van de Tagora veel geld gekost, maar het model verkocht vrijwel niet. De leiding van Peugeot besloot daarom het merk Talbot te laten uitdoven.
Fabriek
Simca had ook een fabriek in Nederland: de fabriek van Nekaf werd gebruikt om onder andere de 1000 en 1100 te produceren.
Opvolger
Omdat de financiële problemen mede door de economische situatie van die dagen niet werkelijk konden worden opgelost, bleef de 1000 zonder opvolger.
Simca 1000 rallye advertentie
Autovisie 21 juni 1974
SIMCA