Simca Matra Bagheera
GEGEVENS MATRA BAGHEERA
Model / type    Bagheera
type 2
Bouwjaar    1979-1980
Productie-aantal    van 1977-1980: 17554
Nieuwprijs    
Motor cilinderinhoud    1442 cc
Boring x slag    76,7 x 78 mm
Compressie    9,5:1
Max. vermogen    84 pk/5600 tr
Max. koppel    12,7 mkg/3200 tr
Carburatie    twee dubbele
Wielophanging
Voor    onafhankelijk
draagarmen
torsieveren
Achter    onafhankelijk
draagarmen
torsieveren
Remmen    schijfremmen
Maten en gewichten
Gewicht    980 kg
Lengte    4,01 m
Breedte    1,737 m
Hoogte    1,220 m
Wielbasis    2,37 m
Spoorbreedte     1,402 m voor
1,460 m achter
Prestaties
Topsnelheid    185 km/u
Acceleratie
Uitgangspunten voor de opvolger van de Matra M 530 waren o.a. de middenmotor, een kunststof carrosserie en meer dan twee zitplaatsen. Vanaf 1970 is onder leiding van chef-ontwerper Phillipe Guédon (ook de ontwerper van de M530) aan het model gewerkt. Het model kreeg de naam Bagheera, naar de naam van de beroemde panter uit de roman "Junglebook" van Rudyard Kipling.
Rij-eigenschappen
De Bagheera onderscheidde zich met name op het gebied van de wegligging en het comfort. Zo wilde Matra de Bagheera ook presenteren. In het jaar van de introductie nodigde Matra Europese autojournalisten uit voor een monsterrit van 3000 km, in drie dagen van Parijs naar Marokko en weer terug (zie ook een artikel in de Autorevue in 1974). De Bagheera bewees zich hierbij als een zeer comfortabele metgezel. Hiervoor is onder meer de onafhankelijke wielophanging rondom verantwoordelijk. Voor is gebruik gemaakt van de wielophanging van de Simca 1100 (TI), achter van een geheel door Matra zelf ontworpen onafhankelijke wielophanging met torsievering. Vanwege zijn gewichtverdeling van 58% achter en 42% voor is zijn wegligging fenomenaal. Hij blijft heel lang neutraal, zijn grenzen liggen ver. Bochtenwerk is een lust met de Bagheera, zonder enig overhellen van de carrosserie. Op die wijze maakt hij zijn tekort aan motorvermogen goed t.o.v. krachtigere concurrenten.

Natuurlijk is de Bagheera een klassieker geworden. Ondanks zijn roest gevoelige chassis, de soms matige afwerking en de ouderdoms problemen met de lak.
Steeds vaker zie je artikelen en reportages in (klassieke) autobladen waarin de Bagheera als een bijzondere auto wordt gekenschetst. Ook op beurzen kom je de Bagheera steeds vaker tegen.

Gegevens Bagheera
MATRA