D JET
Djet V / 5
Bouwjaar    1964-1968
Productie-aantal    totaal 1495
Motor
Cilinderinhoud    1108 cc
Boring x slag    70 x 72mm
Compressie    10,4:1
Max. vermogen    90 pk/6500 tr
Max. koppel    10 mkg/4000 tr
Carburatie    
Maten en gewichten
Gewicht    660 kg
Lengte    4,22 m
Breedte    1,50 m
Hoogte    1,20 m
Wielbasis    2,40 m
Spoorbreedte     1,26 m voor
1,25 m achter
Prestaties
Topsnelheid    195 km/u
Acceleratie   

De Djet is de eerste Matra, maar hij is niet als Matra geboren. Aan het ontstaan van de Djet is onverbrekelijk de naam van René Bonnet verbonden. René Bonnet is jarenlang actief met het construeren en op kleine schaal produceren van sportieve auto's. Samen met Charles Deutsch richt Bonnet in 1947 de firma DB op. Gebruikmakend van bestaande techniek, aanvankelijk van Citroën en later van Panhard, worden sportwagens gemaakt die de naam DB-Panhard dragen. Het zijn sportwagens zowel voor de gewone weg als voor de autosport. Met onder meer René Bonnet zelf aan het stuur worden vele racesuccessen behaald. De uitgangspunten die bij het ontwerp van de DB-Panhards worden gehanteerd zien we later terug bij de Djet: een relatief kleine motor gecombineerd met een zeer lichte en gestroomlijnde carrosserie.
De Djet is een ranke 2-persoons coupé, opgebouwd met een buizenchassis waarop een zelfdragende polyester carrosserie is gemonteerd. De motor, in eerste instantie met een cilinderinhoud van 1108 cc, is dezelfde als in de Renault 8 en is in lengterichting voor de achteras geplaatst. De versnellingsbak stamt uit de Renault Estafette bestelwagen, maar krijgt andere versnellingsverhoudingen. De wagen heeft onafhankelijke voor- en achterwielophanging. De voorwielophanging bestaat uit dubbele driehoeks-draagarmen met schroefveer en is van de Renault 8 afkomstig. De achterwielophanging is een eigen constructie met draagarmen onder en boven met dubbele schroefveren en dubbele schokdempers voor elk achterwiel. De Djet heeft tandheugelbesturing en onbekrachtigde schijfremmen rondom.
Recensie
In de redactie van Autovisie zat in 1966 zo'n liefhebber, getuige de volgende beschrijving:
"Het stuurkarakter is bijna neutraal met een zeer lichte neiging naar onderstuur, die evenwel bij toenemende bochtsnelheid geheel verdwijnt. Men kan de Matra werkelijk prachtig in een voorbeeldige vierwieldrift brengen en met een werkelijk nerveus makende precisie en hoge snelheid rond een bocht sturen, iets dat in het begin enige moed vereist, doch aldra geheel gevaarloos blijkt te zijn (hoewel passagiers er wel bleek van worden). Men went zó snel aan het prachtige bochtgedrag van deze wagen dat het na de Matra in een àndere wagen rijden voorzichtigheid vergt."
"Deze auto is zó een delicatesse om te rijden, is zó helemaal een èchte auto, dat men er - zo men van autorijden houdt - op slag stapelverliefd op kan worden."

Gegevens DJet
MATRA