LOGOS
1960
1955-1958
1938-1949
1933
1935
1931
1927
1936-1938
1923
1913
1858
1971
203
1948-1960
201   1933
1948-1958
1912
1960-1973
1961-1971
1933-1936
1955-1966
1948
1968-1978
1933-1937
2010
Alle Peugeot types met aanduiding X0X

Alle Peugeot modellen van het begin tot nu.
De leeuw is inmiddels niet meer weg te denken als universeel symbool voor PEUGEOT producten die op dit moment in meer dan 150 landen worden verkocht. Op 20 november 1858 registreerde Emile PEUGEOT de allereerste afdruk van zijn merklogo met daarop een leeuw met of zonder pijl.


In de loop van de tijd heeft het logo een aantal metamorfoses ondergaan: het begon met een statige leeuw, lopend op een pijl en naar links gericht. Daarna verdween de pijl en af en toe stond de leeuw naar rechts gericht. In 1882 werden de manen van de leeuw anders.
De leeuw, al 152 jaar het logo van Peugeot, is gemoderniseerd. Peugeot RCZ zal het eerste model zijn dat de nieuwe leeuw zal dragen. Vanaf nu zullen alle uitingen van Peugeot vergezeld worden door de toevoeging

-Motion and Emotion-.
404
Peugeot leeuw 'brult' al anderhalve eeuw
Redactie - 11 december 2008Reageer op dit artikel.De eerste leeuw van Peugeot uit 1858.De huidige leeuw van Peugeot het strakke vormen. ..Veel mensen weten dat de leeuw het universeel symbool is van Peugeot. Wat weinig mensen weten is dat het logo al 150 jaar oud is.

Om precies te zijn op 20 november 1858 registreerde Emile Peugeot zijn eerste merklogo met daarop een leeuw. De leeuw werd gekozen vanwege zijn logische associatie met de zagen van Peugeot.

In de loop der tijd is het logo een aantal malen gewijzigd. Het begon met een statige leeuw, lopend op een pijl en naar links gericht. Daarna verdween de pijl en af en toe stond de leeuw naar rechts gericht. In 1882 werden de manen van de leeuw anders en werd het lichaam massiever.

Hoewel de eerste auto van Armand Peugeot in 1891 op de markt kwam, kwam de leeuw pas vanaf 1906 op de auto's van het merk. De laatste Peugeot met leeuw voor de Eerste Wereldoorlog was de door Ettore Bugatti ontworpen Bébé, die in 1912 op de Autosalon van Parijs debuteerde. Daarna verdween de leeuw en hadden de auto een ouderwetse belettering aan de bovenkant van de grille. In de jaren twintig kwam de leeuw weer terug als decoratie voor de radiatordop. Men kon kiezen uit een brullende leeuw, ontworpen door beeldhouwer Marx, of een leeuw die klaar staat om zijn prooi te bespringen, ontworpen door Baudichon.

Later, vanaf oktober 1933, verscheen voor het eerst alleen de kop van een leeuw boven aan de grille, want ineens werd de aërodynamica belangrijk bij modellen als de 201BR, 301 CR, 601 C en 401. Deze kop kwam, in een meer gestroomlijnde vorm, terug bij de 402, de 302 en de 202 en in 1948 kreeg de 203 een leeuw op de motorkap met scherpere lijnen. Uit veiligheidsoverwegingen verdwenen deze logo's weer in september 1958. Bij de 203 zagen we voor het eerst de heraldische leeuw van de Franche-Comté en het graafschap Montbéliard.

Vanaf de 403 kwam de leeuw in een klein wapenschild op het midden van de grille. Daarna werd het vervangen door een groter model dat werd geïntroduceerd met de 404 in mei 1960. In de jaren zestig namen alle modellen dit wapenschild over. Dit logo werd opgevolgd door een vergulde of verchroomde leeuw in reliëf, los van zijn achtergrond. Deze leeuw verscheen voor het eerst op de 504 in september 1968 en werd overgenomen door de 404, de 204, de 304 en de 104.

De introductie van de 604 in september 1975 ging gepaard met de introductie van een nieuwe leeuw, met alleen omtreklijnen om vervolgens tegen een zwarte achtergrond te worden weergegeven in 1982 op de 205 en daaropvolgende modellen tot aan de 106 in 1993.

Toen de 406 in oktober 1995 op de markt kwam, onderscheidde het model zich door de robuuste vorm van de leeuw. Uiteindelijk volgde in 1998 de leeuw met stijlvolle en strakke vormen zoals we die vandaag de dag tegenkomen.

1889
1910
PEUGEOT