MURENA
GEGEVENS MATRA MURENA
Model / type    Murena 2.2
Bouwjaar    1980-1983
Productie-aantal    totaal 10.680
Nieuwprijs    
Motor
Cilinderinhoud    2155 cc
Boring x slag    91,7 x 81,6 mm
Compressie    9,45:1
Max. vermogen    118 pk/5800 tr
Max. koppel    18,5 mkg/3000 tr
Carburatie    tweetraps
Wielophanging
Voor    onafhankelijk draagarmen
torsieveren
Achter    onafhankelijk draagarmen
schroefveren
Remmen    schijfremmen
Maten en gewichten
Gewicht    1033 kg
Lengte    4,070 m
Breedte    1,752 m
Hoogte    1,220 m
Wielbasis    2,435 m
Spoorbreedte     1,410 m voor
1,526 m achter
Prestaties
Topsnelheid    197 km/u
Acceleratie    0-100 km/uur in 9,3 sec
1000 m met staande start in 30,4 sec

De Murena is een geheel nieuw ontworpen auto en geen doorontwikkeling van de Bagheera. De sleutelwoorden voor 'project 551' waren een maximale ontwikkeling op het gebied van de aŽrodynamica, de gewichtsverdeling, winst ten aanzien van het gewicht, de duurzaamheid van het chassis en de carrosserie, en geen compromis ten opzichte van een werkelijk sportieve opzet.  
Een centraal geplaatste motor biedt vele voordelen voor de vrijheid van het ontwerp en maakt een lage bouw mogelijk. Dit geeft een zeer gunstige werking op de aŽrodynamica en daardoor op het brandstofverbruik. De haast ideale gewichtsverdeling heeft een gunstig effect op de wegligging, de bochtvastheid en de wendbaarheid. De lange ervaring die Matra heeft met de middenmotortechniek, de Djet was in 1965 de eerste productieauto met middenmotor, gevolgd door de M530, Bagheera en diverse race- en sportprototypen, maakt de keuze van een middenmotor in de Murena tot een logische inzet.
Murena 2,2 liter
Uitgevoerd met een 2155 cc Chrysler motor met bovenliggende nokkenas. Deze motor levert een vermogen van 118 DIN pk bij 5800 t/min en een koppel van 18,5 mkg bij 3000 t/min. Topsnelheid 197 km/uur.  De Murena 2.2 heeft zilverkleurige lichtmetalen velgen, afmetingen 6Jx14 en Pirelli P6 radiaalbanden, voor 185/60HR14 en achter 195/60HR14.
De prestaties zijn vanzelfsprekend verschillend per motortype. De 1.6 en 2.2 hebben in feite normale 'gezinsauto-motoren' die de gestroomlijnde Murena behoorlijk vlotte, maar geen echt imponerende prestaties geven. Daarbij voelt de 2.2 vooral als een 'Gran Tourismo' aan, die hoge toeren niet schuwt, maar vooral opvalt door veel en gemakkelijk geleverde kracht bij lagere toeren. De 2.2 S is met zijn 142 pk echter de Murena die het meest de gewekte verwachtingen waarmaakt: een exclusieve auto in uiterlijk Ťn prestaties

Gegevens Murena
MATRA
Naar de Matra Murena
Dealer Presentatie