TALBOT SAMBA
Talbot Samba Cabriolet.
Tegenwoordig kennen de cabriolet en de Rallye een kleine schare liefhebbers en worden nog hier en daar op oldtimerbijeenkomsten en op circuits aangetroffen. De "gewone" versie is vrijwel geheel uit het straatbeeld verdwenen. De belangrijkste oorzaak hiervan is het roestprobleem waarmee de meeste auto's uit die tijd kampten.
Op de Parijse Autosalon van 1982 werd de concept-auto Talbot Samba Copacabana voorgesteld. Deze is nooit geproduceerd maar het idee kwam later terug in de actiemodellen Bahia en Sympa. Tevens werd in 1983 een snelle Rallye-versie leverbaar. Deze was van een speciale 1290 cc motor met 90 pk voorzien. Deze Samba had enig succes in rally-clubs en werd tevens als Groep B gehomologeerd. Grote successen zijn echter niet bekend.
Talbot Samba is een automodel van het Franse automerk Talbot, onderdeel van PSA
In 1979 nam PSA de Europese divisie van Chrysler over en gaf er de naam Talbot. In 1982 werd de Talbot Samba geintroduceerd, die leverbaar was met een 954, 1024 of 1360 cc benzinemotor.De Talbot Samba was in feite een Peugeot 104 ZS, evenals de Citroén LN/LNA. Ze had voor de prijsklasse een behoorlijk comfort, goede wegligging en was goedkoop in onderhoud. De Talbot Samba verkocht behoorlijk goed, totdat in 1985 de productie werd beëindigd. In datzelfde jaar stopte Peugeot met de naam Talbot. Slechts in het Verenigd Koninkrijk werd de merknaam nog tot 1992 gehanteerd voor de Talbot Express, een bestelwagen.
Vanaf eind 1982 was tevens een cabrioletversie beschikbaar die door Pininfarina werd getekend en gebouwd. Deze beschikte vanaf 1984 over de 1360 cc motor met 80 pk waardoor het een relatief vlotte auto werd. Dezelfde motor was alleen in Frankrijk in de 3-deurs versie leverbaar. Er zijn 13.062 exemplaren gebouwd en is daarmee heden een zeldzame en exclusieve verschijning
TALBOT
Folder.